The Magnesium Story

The Magnesium Story
Whatsapp 016 4833738

Kisah Salmonella & Food Safety – Bahagian 3

I love people's reaction bila panic - dont you? Hehehe ok for me... "take life with a pinch of salt" Jangan Panic! Soalan Anda Mengenai (Tidak) mencuci ayam mentah.

dontpanic_wide-8d2b718f56ef01579d5c7a01d046b7c12cf93c00-s40-c85

Selepas a little bit of digging sana-sana, saya jumpa tulisan MARIA GODOY yang bertanya sendiri pada Prof Quinlan dalam usaha untuk membersihkan kekeliruan tanpa menyebabkan rasa panik, dia telah meminta penyelidik keselamatan makanan dari Universiti Drexel tersebut untuk membantu menangani beberapa soalan yang paling kerap ditanya. Seriusly. Jangan panik ok hehehe.

Adakah selamat untuk saya perap ayam mentah sebelum memasak untuk meningkatkan rasa? Sudah tentu. Teruskan dan sediakan mana-mana cara yang anda suka, Quinlan berkata, tetapi anda harus sedar bahawa apa-apa cecair yang anda gunakan - sama ada untuk memerap atau apa sahaja - maka akan tercemar dengan bakteria berbahaya. Berhati-hatilah dan senantiasa ingat perkara ini. Gunakan peraturan asas "asingkan, jangan silang cemarkan " Dalam erti kata lain, menggunakan langkah-langkah logik pencemaran silang apabila anda mengendalikan daging mentah.

 Saya bilas atau perap ayam saya dengan limau / lemon / cuka atau tepung untuk basuh. Tidakkah ia akan membunuh bakteria yang mungkin akan terpercik? Tidak, tak ada sebab untuk fikir bahawa menambah sedikit asid kepada air akan membunuh patogen yang hadir sama ada dalam bilasan atau pada ayam, kata Quinlan lagi. Perap untuk rasa, jika anda suka, tetapi tidak untuk keselamatan. Dan rawat air bilasan (contohnya bilasan basuh dengan tepung yang selalu saya buat) atau perapkan sebagai produk tercemar - buang ia jauh dengan berhati-hati.

Bagaimana jika saya masukkan air paip perlahan-lahan apabila membilas ayam saya, dan saya sentiasa membasmi tempat penyediaan makanan saya dan sinki dapur dengan teliti dengan peluntur selepas itu? OK tak? Penyelidik keselamatan makanan belum pernah mentakrifkan "kelajuan air yang di anggap selamat" untuk membilas ayam mentah. Setiap kali anda memperkenalkan air atau membilasnya, anda mengganggu bakteria pada ayam mentah dan menjadikannya lebih senangnya untuk "terbang" dari daging anda dan ke beberapa permukaan dapur yang lain - atau ke atas anda. "Saya tidak boleh membuat anda tidak mengambil risiko itu" Quinlan berkata lagi, "tetapi anda perlu tahu tentang APA yang anda berurusan dengan" Jika anda bilas ayam anda daripada kebimbangan keselamatan, berhenti, beliau berkata, kerana anda membuatkan keadaan itu kurang selamat. Jika anda melakukannya untuk meningkatkan rasa, yang baik, langkah pencegahan yang betul perlu di ambil

Kadang-kadang ayam saya beli ada bahagaian kasar, lemak yang saya tak nak, percikan darah dan barang kecil - atau mereka kelihatan agak berlendir selepas saya telah membuang organ dalaman. Saya tahu anda mengatakan saya tidak perlu basuh, tetapi saya tidak boleh bayangkan TIDAK membilas ayam di dalam kes-kes ini, jadi saya hanya akan terus melakukannya. "Cuba sekali dan melihat jika ia benar-benar membuat perbezaan," kata Quinlan. "Dan jika anda tidak melihat perbezaan rasa, maka semua masa yang anda menghabiskan mencuci dan membersihkan - tanya diri anda mengapa anda benar-benar ini menghabiskan masa melakukan itu." Quinlan berkata beberapa orang telah memberitahu mereka bilas untuk membuang rasa klorin dari burung mereka. Jika itu berlaku, dia berkata, "anda perlu mengubah tempat di mana anda mendapat ayam anda." Bau klorin, beliau berkata, mungkin bermakna burung telah celup dalam cecair untuk membuatkan ia tahan lebih lama - jadi, jangan beli dari vendor yang ambik sekali banyak.

Jika saya tidak bilas lendir dari ayam sebelum saya masak, daging akan menjadi terlalu lembap untuk perang betul. Jika saya tidak boleh bilas, apa yang perlu saya lakukan? "Jika itu benar-benar satu isu, hanya mengambil tuala kertas yang kering dan tekap" kata Quinlan. Tekap adalah lebih baik daripada mencuci, beliau berkata, kerana ia tidak menyemarakkan aktiviti bakteria pada ayam. Adakah nasihat ini hanya terpakai untuk ayam? Bagaimana pula dengan daging merah atau ikan? Ya, risiko yang sama dan mohon peringatan yang sama pada kaedah membilas daging lembu (dan sebagainya) atau ikan, Quinlan berkata.

 Agak tak masuk akal: Jika masalah dengan membasuh ayam adalah sebab percikan air memberikan peluang kepada bakteria untuk menaiki titisan air, berisiko jugaklah kalau saya basuh tangan saya dalam sinki selepas mengendalikan ayam? "Perbezaannya ialah anda tak boleh masak tangan anda - tapi sabun bersama air benar-benar akan mencuci kebanyakan bakteria bukan?" kata Quinlan. Bakteria yang berakhir di tangan anda selepas mengendalikan ayam mentah adalah hanya sebahagian kecil daripada apa yang ditemui pada ayam itu sendiri, katanya. "Jika anda telah dibasuh tangan anda selama 20 saat dengan air suam dan sabun, cukuplah tu."
Drug-resistant-bacteria-cycle

Ayam konvensional datang dengan bakteria yang sangat berbahaya dan multiresistant, tetapi saya hanya membeli ayam organik, jadi mereka lebih selamat, bukan? Tiada sebab untuk berfikir bahawa ayam organik yang dibela mempunyai kurang bakteria dibandingkan yang dibela di bawah kaedah konvensional. Dan sebenarnya, beberapa kajian telah gagal untuk mencari perbezaan yang signifikan antara bilangan bakteria berbahaya seperti salmonella dan Campylobacter yang didapati pada ayam organik berbanding ayam konvensional. Perbezaan, sudah tentu ada, bahawa konvensional dirawat dengan antibiotik. Dan kajian telah mendapati bahawa patogen yang telah diasingkan daripada ayam konvensional akan lebih cenderung untuk menjadi tahan antibiotik daripada yang diasingkan daripada ayam yang di bela secara "free range" (bebas) dan organik. Dan para penyelidik mengatakan ayam sebegini (yang dirawat dengan antibiotik) akan menyebabkan ayam yang boleh menjadi punca untuk Salmonellosis yang tahan kuat kepada mana-mana rawatan antibiotik pada manusia. Susah nak rawat. Jadi kesimpulan?
  1. Nak masak kena ada MANAGEMENT. Kalau saya, yang mentah dahulu. Habis basuh semua, naik atas, mandi lepas tu baru sedikan bahan yang pastinya mentah (hiasan, hirisan untuk laksa ke, soto ke, salad). Baju nak masak dan apron pun saya terus masuk dalam mesin dan basuh.
  2. Beli ayam dari peraih yang kecil. Tak cuba tak tahu. Sediments (bendasing terapung atas sup kalau rebus) lebih banyak dari ayam hypermarket dari ayam saya beli kat Abang Kopiah di pasar hehehe
  3. Perap? Boleh. Tapi pastikan anda PERHATIKAN KAEDAH KESELAMATAN betul-betul - bekas berasingan untuk penyediaan makanan mentah adalah penting.
  4. Too clean? Saya dari generasi yang tahu tentang hygiene hypothesis sebab anak-anak atopic. Jangan "stress" sangat pasal benda ni. Lagipun tahu kan ayam busuk tu camne bau. Saya tak pakai kulit. Ada banyak lagi benda yang boleh menyebabkan anda sakit (sistem imun lemah etc) Kalau dah terang-terang ayam bau stong di basuh tenyeh gusti dan goreng minyak sekoyan pun akan menyebabkan orang sakit. Ni mak saya cakap - sengaja cari penyakit betul tak?
  5. Kurangkan makanan yang mentah kat luar melainkan anda yang masak sendiri
  6. Rajin-rajinlah masak kat rumah. Semua ISO boleh anda jaga sendiri
  7. Beli organik kalau mampu. Az-zain jual. Cari lah. Usaha lah sikit. Saya kan dulu masa kecik, ayam beli ayam fresh masih bernafas kat pasar. Di sembelih, di buang bulu dan bawa balik. Zaman sekarang semua EXPRESS tu la masalahnya!
bestkan tengok ayam camni...ni ladang kawan saya DQ Farm. Boleh baca dan study pasal Vancomycin Resistant Enterococci (VRE) yang kata DQ Farm masalah semakin kerap.
  398957_442028745824653_1010627470_n   

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment