The Magnesium Story

The Magnesium Story
Whatsapp 016 4833738

Cara Memilih Probiotik Yang Sesuai Untuk Anda



Anda tidak bersendirian apabila anda selesai mengunyah. Dengan setiap gigitan, tidak kurang daripada bertrilion mikrob baik "makan" bersama dengan anda. Kebanyakan warga makhluk halus ini adalah bakteria baik, apa yang kita kenali sebagai probiotik, yang berperanan menjaga dan mengawal keseimbangan dan memastikan bakteria tidak baik tidak menyebabkan huru hara. Pengaruh keseimbangan flora kesihatan dalaman perut kita mempengaruhi pelbagai aspek lain juga, dari membantu untuk mengeluarkan tenaga daripada makanan, kepada membina badan sistem imun yang mampu mencegah obesiti dan melindungi kita daripada jangkitan.

Apabila semuanya berjalan dengan lancar, bakteria baik sepatutnya membentuk kira-kira 90 peratus daripada microbiota baik anda (populasi mikrob hidup dalam usus anda). Tetapi faktor-faktor seperti diet, tekanan, penyakit dan ubat-ubatan boleh menyebabkan penurunan nisbah baik kepada buruk dan membawa kepada gangguan-gangguan seperti kerengsaan gastrousus , radang, ekzema , sistem imun yang lemah, cirit-birit atau sembelit.

Apabila ini berlaku, menambah dos tambahan bakteria baik daripada makanan tambahan probiotik membantu membawa keharmonian kembali ke dalam perut. Makanan diperam seperti yogurt , kimchi, sauerkraut, miso, kefir, kombucha dan semua juga mengandungi probiotik. Begitu juga budu, cencalok dan tempoyak (dimakan mentah)

Malangnya, mencari makanan tambahan probiotik  yang betul-betul sesuai untuk badan anda adalah tidak semudah seperti yang diharapkan. Terdapat bermacam-macam pilihan probiotik yang berbeza di pasaran, semua dengan pelbagai potensi dan bahan-bahan. Dan dengan nama-nama yang sukar disebut lidah seperti Streptococcus thermophilus dan Lactobacillus rhamnosus, bagaimana untuk memilih? Dengan bantuan dari pakar-pakar, kami meletakkan bersama-sama panduan ini untuk membantu anda mencari probiotik yang betul.

Baca Label !

Memilih probiotik adalah jauh lebih rumit daripada, katakan, mengambil multivitamin. Robbyn E. Sockolow MD, seorang ketua gastroenterologi di Pusat Perubatan NewYork-Presbyterian / Weill Cornell, menawarkan tips bagaimana untuk membaca label probiotik untuk memahami apa yang ada di dalam botol.

Maklumat label harus sentiasa termasuk:

Genus, spesies dan galur (Ing.: strain) mikroorganisma (Lactobacillus reuteri ATCC55730, sebagai contoh). Kebanyakan produk hanya menyenaraikan genus dan spesies, tetapi jenis galur yang berbeza memberi manfaat yang berbeza (lebih kepada yang kemudian).
Bilangan organisma yang terkandung dalam dos tunggal yang perlu diambil dan berapa seringkah anda perlu mengambilnya. Pilih satu yang mempunyai sekurang-kurangnya tujuh galur jenis dan lima bilion CFU (colony forming units atau unit koloni yang membentuk)
Maklumat penyimpanan yang berkaitan (beberapa bentuk probiotik perlu disejukkan sementara yang lain memerlukan ruang yang gelap dan sejuk). Sentiasa jauhkan makanan tambahan probiotik dari kelembapan dan haba.
"Berdaya maju sehingga akhir hayat produk di atas rak" Memastikan mikrob hidup yang sebenarnya masih hidup. Sampaikan probiotik jika dilabel mengatakan berdaya maju pada masa pembuatan atau "viable at time of manufacture" bermakna segala-galanya boleh mati pada masa ia mencapai mulut anda. Jika anda membeli yogurt, cari "kultur hidup dan aktif."
Kapsul pil yang terkandung atau lain-lain teknologi lambat-pecah bagi memastikan bakteria hidup melalui perjalanan perut berasid anda dan mencapai kolon.
Pengesahan oleh pihak ketiga yang bebas. Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) tidak mengawal  probiotik ( setakat ini hanya produk VSL # 3 antara  salah satu yang dikawal selia FDA) dan dengan DEMIKIAN jumlah bakteria yang dinyatakan pada label mungkin tidak menunjukkan hal yang sebenarnya jadi pastikan ia telah diuji.

Menyembuhkan apa yang merunsingkan Anda

"Probiotik adalah vitamin baru," kata Shekhar Challa MD, presiden Klinik Perubatan Kansas dan pengarang buku Probiotics for Dummies. Walaupun ramai orang mampu beroleh manfaat daripada probiotik untuk kesihatan umum dan kesejahteraan, Dr. Challa berkata, "ia membantu mereka yang terutamanya mempunyai masalah imunisasi, masalah pencernaan atau jangkitan yis."

Untuk penyelenggaraan harian, Dr. Challa mencadangkan probiotik dengan pelbagai jenis bakteria: disebabkan kandungan perut kita mengandungi 30 hingga 40 jenis strain - jadi lebih banyak maka lebih meriah. Jika anda cuba untuk merawat masalah tertentu, pastikan probiotik mengandungi strain tertentu yang disenaraikan di bawah.

Bakteria probiotik yang biasa datang dari dua kumpulan :
Lactobacillus genus atau Bifidobacterium 
Walaupun terdapat banyak lagi, setiap kumpulan bakteria mempunyai spesies yang berbeza dan setiap spesies mempunyai jenis yang berbeza ("Kod" pada akhir namanya). Penyelidik telah mengkaji strain mana yang digunakan untuk keadaan kesihatan yang mana, tetapi segelintir yang telah di uji secara klinikal dapat membantu adalah:

Jika anda melancong ke luar negara ... 
Mengambil Saccharomyces boulardii seminggu sebelum perjalanan anda 
Boleh membantu mencegah cirit-birit yang dialami kembara, yang biasanya datang dari makanan atau air yang tercemar. Spesis ini juga terdapat dalam kombucha

Jika anda tidak toleran terhadap laktosa ... 
Bulgaricus Lactobacillus , Lactobacillus acidophilus dan Streptococcus thermophilus menghasilkan enzim laktase yang membantu mencerna baik dan menyerap laktosa. 

Jika anda mempunyai sindrom usus IBS atau distres dan rengsa gastrousus ... 
Bifidobacterium infantis 35624 , Lactobacillus Plantarum 299v atau Bifidobacterium MIMBb75 bifidum telah menunjukkan membantu mengawal pergerakan usus dan melegakan perut kembung, sakit dan gas. Namun lebih banyak kajian diperlukan untuk ketentuan probiotik lain yang mungkin membantu merawat IBS.

Jika anda mengambil antibiotik ...
Ubat-ubatan ini menghapuskan bakteria di dalam badan anda - yang baik dengan yang buruk - meninggalkan anda terdedah kepada jangkitan atau cirit-birit. Mengambil probiotik boleh membantu kondisi ini. Kedua-dua Dr. Sockolow dan Challah mengesyorkan mengambil GG Lactobacillus rhamnosus dan / atau Saccharomyces boulardii enam jam selepas dos antibiotik. Meningkatkan dos kepada 10 bilion CFUs sehari dan berterusan selama satu hingga dua minggu selepas anda berhenti mengambil antibiotik.

Jika anda mempunyai ekzema ... 
Lactobacillus rhamnosus HN001 dan Lactobacillus fermentum VRI-003 PCC telah ditunjukkan untuk membantu merawat gatal, ruam kulit bersisik - Terutama pada kanak-kanak.

Jika anda mempunyai selsema... 
Beberapa kajian menunjukkan Bifidobacterium animalis lactis Bi-07 dan Lactobacillus acidophilus NCFM boleh membantu mengurangkan tempoh dan tahap selesema sdan biasa dengan meningkatkan pengeluaran antibodi badan.

Jika anda mempunyai jangkitan faraj ... 
Lactobacillus acidophilus , Lactobacillus rhamnosus GR-1 dan Lactobacillus reuteri RC-14 telah ditunjukkan untuk membantu membersihkan vaginosis bakteria dan jangkitan saluran kencing boleh dicegah dan dalam sesetengah individu. Para penyelidik menunjukkan Lactobacillus reuteri RC-14 dan Lactobacillus rhamnosus GR-1 sebagai yang paling berkesan terhadap jangkitan yis tidak sihat untuk melindungi kerana mereka "mahir menjajah persekitaran faraj" dan melawan bakteria dan kulat yang tidak diundang.

Jika anda mempunyai nafas berbau, gingivitis atau periodontitis ... 
Permen probiotik atau pencuci mulut mungkin yang terbaik. Lactobacillus reuteri LR 1 atau LR-2 menggalakkan kesihatan oral dengan menguatkan ikatan gigi dan gusi, menghalang pembentukan plak. Penyelidikan telah membuktikan keupayaan Weissella cibaria untuk menyegarkan nafas dengan menghalang pengeluaran sebatian sulfur di dalam mulut.

Jangan biarkan flora anda "kelaparan"

Sekarang, setelah anda tahu probiotik yang betul untuk kondisi anda, adalah penting untuk memastikan mereka sama kuat dan sihat kerana merekalah yang akan membentuk tahap kesihatn anda. Bakteria dalam kolon anda berkembang maju dengan pemakanan serat yang tidak terhadam, yang dikenali sebagai prebiotik. Beri bakteria anda 2-4 hidangan bawang putih, biji-bijian, artichokes, pisang atau madu sehingga mereka akan menjadi sangat gembira. Sesetengah makanan tambahan probiotik datang dengan prebiotik dalam mereka yang mana biasanya disenaraikan sebagai inulin.

"Bakteria dalam perut suka serat," kata Sockolow. "Mereka memecahkan ia ke bawah, meninggalkan asid berkhasiat dalam proses ini, jadi ini adalah situasi win-win buat kedua-dua pihak" Cuba mendapatkan sekurang-kurangnya 38 gram serat sehari daripada buah-buahan, sayur-sayuran dan kekacang, Sockolow mengesyorkan.

Probiotik komersial - Perkara Sebenar

Apabila anda sedia untuk membeli probiotik anda, jangan tertipu. Lab Pengguna agensi bebas yang melakukan ujian vitamin dan makanan tambahan, mendapati 30 peratus daripada produk probiotik tidak  mengandungi jumlah bakteria berdaya maju yang dinyatakan pada label.  Laporan penuh boleh didapati dengan harga $18 dan laporan ini termasuk nilai kos juga, yang mana boleh membantu, memandangkan probiotik adalah salah satu makanan tambahan yang paling mahal di luar sana, dengan purata hampir $1 setiap hari dan sebanyak $6 sehari.

Sama ada anda sedang mencari probiotik untuk membersihkan jangkitan, meningkatkan sistem imun anda atau hanya memperbaiki kesihatan anda, suplemen probiotik setiap hari boleh menjadi sekutu terbaik anda. Lakukan penyelidikan sedikit namun ianya pergi jauh dalam memastikan anda mendapatkan produk yang berkualiti baik, dan apabila ragu-ragu, semak dengan doktor anda untuk memastikan anda mencari yang sesuai untuk anda.


CONVERSATION

1 comments:

  1. terima kasih. Ada bagus juga jika puan boleh share brand probiotics yang puan gunakan sendiri

    ReplyDelete