The magic begins here...

Panduan Bergambar Cara Membuat Bihun Goreng (Resipi Bihun Goreng)


Comfort food dan breakfast paling "safe" setakat ini he he he
Gula tak naik sangat.

Ini boleh dikatakan "staple food" dalam household saya. Mungkin juga sebab sebelah saya, family kalau kenduri mesti ada bihun ~ untuk nasi ambeng. Tapi bihun goreng yang itu memang simple sangat.

Bihun yang ini cukup semuanya ~ protein, carbo, vitamin. Itu yang penting kan kalau masak untuk keluarga?

And for GDM mothers macam saya yang terpaksa watch out kandungan carbo, bihun setakat ni the safest utk saya (tapi makan berpada2 jugak la kan)

Mungkin bila kurang minyak dan banyak rencah jadi cepat kenyang. YE ~ ultimatum yang paling penting utk ibu mengandung macam saya ~ KENYANG ha ha ha

Bihun saya jarang ada taugeh, sebab nak tahan lama dan saya suka hidangkan dengan tauhu goreng, timun, tomato, telur dadar, bawang goreng, daun sup dan sedikit cili. Mak saya selalu pesan "masak mesti dari mata turun ke perut" he he he

BAHAN-BAHAN

 BAHAN UTK MENUMIS
5 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
2 labu bawang besar
3 sudu udang kering
Sedikit udang
Sedikit sotong
2 sudu besar cili kisar
Tiada dalam gambar ~ (sedikit sos tomato)
Gambar seterusnya ~ 3 sudu taucu

Saya guna taucu ni :)

BAHAN-BAHAN YG LAINNYA
1 paket bihun


Sawi ~ bila potong asingkan daun dan batang


Bihun direndam dengan air biasa (jgn guna air panas) Kalau nak makan pagi, rendam malam sebelum tidor, kalau nak makan tengahari, rendam masa bangun tidur. Lepas rendam, toskan.

 Haa begini tektur dia yang elok utk mengoreng.

CARA-CARA MEMASAK
Tumiskan bahan2 tumis termasuk taucu dan sos tomato. Lebih elok kalau mulakan dengan cili kisar dahulu ~ dah cili masak baru masuk yang lain2. Tektur dia berkuah sikit macam dalam gambar ni. Tambah la 1/2 cawan air kalau nak (sikit2 jangan terus masukkan). Kemudian masukkan batang sawi dan kacau.

Agak batang sawi dah masak, masukkan sawi pulak dan kacau.

Sawi dah layu sikit, masukkan bihun. 

 Kalau bihun panjang berjela, dipotong2 dengan sudip tu. 

Kacau sampai dia sebati macam dalam gambar diatas. Api kena kontrol ~ perlahan sikit, kalau tak nanti hangus.

Dah siap, boleh la hidangkan dan hiaskan ikut suka. My family suka makan dengan "hiasan-hiasan meriah" macam ni he he he.

OK SELAMAT MENCUBA!!


CONVERSATION

4 comments:

  1. oic..sy xpenah lg masak bihun goreng letak taucu..nnt nk try la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap pakai taucu. Ni cara masakan kampung kalau masak bihun. Cubalah

      Delete
  2. lapar pulak tengok bihun memalam ni..

    ReplyDelete
  3. Biasanya org Perak suka ltk taucu dlm bihun goreng..

    ReplyDelete