The magic begins here...

KOLAGEN ATAU GLUTATION?

Memahami concept REDOX. Apakah itu redox before detox.

Sebab itu Whitelab adalah “reduced” l-glutation

Dia akan mengurangkan “oxidation”
Bukan lah yang korang ambil tu dah reduce hehe
Fungsi dia yg utama adalah untuk “reduce”

Ramai bercakap pasal collagen
l-glutation bukan collagen
Badan kita boleh buat collagen

Kolagen adalah protein struktur utama yang terdapat dalam tisu pengikat seperti kulit, tulang, tulang rawan, tendon, ligamen, dan membran basal.

Kolagen dihasilkan oleh sel-sel khusus dalam tubuh yang dipanggil fibroblas. Seiring pertambahan usia, pengeluaran kolagen semula jadi dalam tubuh menurun, yang boleh menyebabkan kemunculan kedutan pada kulit dan masalah kesihatan lain.

Tapi sekarang makin ramai yang tua sebelum usia. Kenapa?

Kolagen boleh rosak dan mengeras jika di dedahkan kepada AGEs
Advanced Glycation End Products (AGEs) atau Produk Akhir Glikasi Lanjut boleh menyebabkan pengerasan pada kolagen dalam tubuh.

Apabila AGEs terbentuk, mereka boleh mengikat dan mengeraskan protein struktur seperti kolagen yang terdapat dalam kulit, otot, salur darah, dan tisu pengikat yang lain. Pengerasan ini boleh menyebabkan beberapa kesan buruk, seperti:

1. Kehilangan keanjalan kulit dan pembentukan kedutan pra-matang.
2. Pengerasan salur darah, yang boleh menyumbang kepada penyakit kardiovaskular.
3. Pengerasan lensa mata, yang boleh menyebabkan katarak.
4. Pengerasan tisu pengikat, yang boleh menyebabkan gangguan mobiliti.

Pengumpulan AGEs dalam tubuh juga dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit kronik seperti diabetes, penyakit buah pinggang, dan penyakit neurodegeneratif.

Oleh itu, mengurangkan pembentukan AGEs dan pengumpulannya dalam tubuh menjadi penting untuk mengekalkan kesihatan kolagen dan mencegah pengerasan tisu pengikat. Ini boleh dicapai dengan mengawal paras gula dalam darah, mengurangkan pengambilan makanan terproses dan dimasak pada suhu tinggi, serta mengambil makanan yang kaya dengan antioksidan.


Pada pendapat saya adalah lebih baik kita menjaga kolagen yg ada daripada asyik menggantinya sahaja. Sumber dari luar belum tentu badan berjaya buat.


Macam beli rumah. Tak kan lah kalau tetiba sendi sedaun pintu mengeras, kita beli rumah baru 😂 atau pintu baru kalau masalah sendi berkarat itu boleh di selesaikan dengan WD-40

tahu tak antara hasil pengoksidaan pada besi adalah karat?
maka pengambilan makanan tinggi AGEs akan menyebabkan kolagen “karat” (keras) dan kemudian pecah
Ini adalah pengoksidaan

sebab itu elok ambil antioksidan seperti Reduce L-Glutation untuk mengurangkan pengumpulan AGEs. Kulit elok bukan sebab Reduced L-Glutation itu kolagen. Ye ramai sangat tanya kan?

Sebab Reduced L-Glutation adalah antioksidan (master dan paling atas)
It repairs & it protects

Nak “cantik”?
Ini cara nak cantik style saya : memahami what we feed our skin, how it works & which is better plus more sustainable (worth your money!!)

Nanti kita sambung lagi ok?

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment